Per Vers: Vers 1.0 | Album | AGabel
Vers 1.0

Vers 1.0Per Vers

af Aleksander Adrian Gabel,10. 11. 18Det er tydeligt at høre, at Vers 1.0 er Per Vers' langspiller solodebut, da han synes at have dedikeret numre til samtlige af sine egne generelle synspunkter og oplevelser. Pladen repræsenterer altså ikke en kort årgang i Pers liv, men nærmere hele hans liv frem til udgivelsen. Det kan være at det da egentligt lyder som et fint udgangspunkt, men i virkeligheden får det bare pladen til at lyde formularisk og konstrueret efter en checkliste uden overraskelser. Der er således både numre om henholdsvis Pers barndom og skolegang (med den klassiske "du kan tro, at jeg skrev gode stile"-linje), Christiania, voldtægt, piratkopiering, tourlivet, skattefar, forældrene osv. Nå ja, og så er der selvfølgelig også en lille sang om kaffe. Du har sandsynligvis allerede en mening om "Black Power", men hvis den er negativ, er du ikke bare del af en minoritet - du tager også fejl. Sangen er stjerneeksemplet på alt, hvad Per Vers forsøger med Vers 1.0: smalt, men relaterbart og velbehandlet emne, spændende samples, fængende omkvæd, finurlige rim og et ganske lækkert beat. Desværre er "Black Power" bare eneste nummer på albummet, der lever op til dette ideal. Emner bliver som sagt behandlet med blandede resultater, men den største synder er den underlæggende musik, da de fleste beats bare er virkelig undervældende og nærmest allerede ved udgivelsen lød lettere forældede. Ærgerligt, ærgerligt. Der skal dog lige gå et skud ud til "Brandalarm", hvor Per på fornem og intelligent vis kaster sig over hele debatten om piratkopiering, samt den rørende "Moder Vor" om hans afdøde mor.
    • 1
      Vers 1.0
      Black Power