Ataf: Paraderne Nede | Album | AGabel
Paraderne Nede

Paraderne NedeAtaf

af Aleksander Adrian Gabel,07. 11. 18Ataf byder med sit debutalbum på et seriøst kig bag kulisserne i livet som barn af indvandrere i Danmark. Og med "seriøst" mener jeg primært, at pladen er mere eller mindre blottet for selvironi og humor. Det er lidt ærgerligt, da det ville klæde Ataf ikke at tage alting så fandens alvorligt, men det er desværre langt fra det største problem på Paraderne Nede. Nummeret "Tilbage" er et nostalgisk kig tilbage på hip-hop igennem tiderne, og passende nok runder Ataf den lange remse af navne af med 2Pac, for denne amerikaner har tydeligvis haft stor indflydelse på danskeren. Tupac lavede sågar selv et nummer om den gamle skole på Me Against the World, men dernæst har vi også på nærværende plade den moder-dedikerede og storhittende "Sommerfugl" samt den Thug Life-fejrende "Bare en Thug". Generelt handler meget af pladen om, hvor misforstået Ataf er, og selvom han selvfølgelig kan føle sig misforstået af andre årsager end de gængse, så var det ikke just nogen ny idé i midten af nullerne. "Baduah" er på mange måde en opsummering af hele pladen som helhad, da han kommer ind på netop dette foruden sin barndom og moder. Det bliver først rigtig interessant på "Syg-go-logi", der i både stemning og sin fortælling kanaliserer store værker såsom "Gøgereden" og "The Clockwork Orange". Desværre er omkvædet bare temmelig ringe, hvilket er et tilbagevendende problem på albummet. Foruden "Sommerfugl" der fungerer udmærket på sin egen radiovenlige måde, er "Gade Captaine" indehaver af det eneste mindeværdige hook. Selve produktionen er ligeledes undervældende, så musikalsk efterlader Paraderne Nede altså en del tilbage at ønske. Det er, som sagt, ærgerligt, at det ikke blev til mere, da Ataf ellers havde en del potentiale.