Østkyst Hustlers: Østkyst Hustlers | Album | AGabel

Østkyst Hustlers Østkyst Hustlers

År 1995 Land Danmark Genre Hip-Hop
af AAG, 24. 02. 18 Medlemmerne af Østkyst Hustlers startede deres samarbejde med at lave en føljeton til Børneradio på et tidspunkt, hvor dansk rap på det nærmeste var gået hen og blevet et fy-ord. "Bo, han hadede ikke julen, men det var tæt på" var i 1993 en stor nok succes til at drengene kastede sig over arbejdet med en ny føljeton, der skulle være større, mere kompliceret og på alle måder mere episk end den første. Denne føljeton kaldet Østkyst Hustlers var samtidig også designet til udgivelse på CD, og således albumdebuterede gruppen i 1995 med hvad der siden blev kendt som Verdens Længste Rap. Pladen fortæller i løbet af næsten firs minutter historien om to arrogante københavnere, der overbevist om deres egen overlegenhed tager turen til Jylland for at score en hurtig mønt. Jazzy H og Bossy Bo er fortællingens to jeg-fortællere, men store dele af pladen består også af dialog mellem dels vores to hovedpersoner og dels gæsteoptrædender fra bl.a. Einar Enemark og Humleridderne. Historien er yderst velskrevet og humoristisk, og Østkyst Hustlers har sågar krydret den med en god portion selvironi - hvilket jo ellers er sjældent set i hip-hop, og det siger derfor også al muligt om drengene som gruppe. Det er grundlæggende samme beat, der kører gennem hele molevitten, men forskellige elementer af produktionen kommer og går i takt med historiens forløb. På forunderligvis er disse små dynamiske ændringer (i et fabelagtigt beat) nok til at forhindre en enerhvervende lytteoplevelse. Verdens Længste Rap er kort sagt dansk raps første mesterværk, og stadig den dag i dag er det en meget underholdende og unik oplevelse. Pladen var samtidig også katalysator for dansk raps tilbagevenden efter års stilhed, og takket være selvsamme tidsmæssige kontekstualitet ser vi nok aldrig noget tilsvarende projekt igen.
  • 1
    Verdens Længste Rap