Nik & Jay: Nik & Jay | Album | AGabel
Nik & Jay

Nik & JayNik & Jay

År 2002 Land Danmark Genre Hip-Hop
af Aleksander Adrian Gabel,20. 11. 18Det virker lidt omsonst at anmelde den selvbetitlede debutplade fra Nik & Jay i dag flere år efter udgivelsen. Alle har allerede dannet sig en mening omkring drengene og måske særligt nærværende plade, så hvis man savner en second opinion er det ikke svære end at smutte ind ved siden af og høre naboen ad. Albummets mange hits og generelle store popularitet er samtidig også med til at forvrænge billedet på uheldigvis vis, da sangene allerede er blevet spillet til ukendelighed. Under navnet Bagmændene rumsterede drengene allerede i undergrunden i sluthalvfemserne og i '99 deltog de bl.a. ved DM i dansk rap. På dette tidspunkt var byggestenene for deres velkendte stil allerede så småt ved at blive lagt, men mens halvfemserne stadig hang tungt i dem dengang, røg disse tilsyneladende ud af vinduet sammen med Bagmændene. Således byder Nik & Jay på en række ørehængende clubhits plus et par obligatoriske ballader i en hidtil uhørt dansk blanding af hip-hop og popmusik. For selvom drengene rapper over bærende rytmesektioner, er det svært at tænke på musikken som andet end pop. Særligt Niklas er naturligvis ikke nogen fremragende rapper, men de formår at holde det hele tilpas simpelt, så det aldrig virker opsigtsvækkende eller udfordrer deres evner. Hvad de ikke har i teknik, har de til gengæld i selvtillid, der til trods for det lyriske indhold får drengene til at virke overraskende troværdige. Nik og Jay er ikke en decideret god plade, men den er bestemt heller ikke dårlig.
    • 1
      Nik & Jay
      Det Vi Gør