Bumsestilen: Naturligvis | Album | AGabel
Naturligvis

NaturligvisBumsestilen

af Aleksander Adrian Gabel,29. 10. 18Bumsestilens første langspiller cementerede i 2005 Thomas T som den vestjyske konge af dansk rap efter at have vundet DM i dansk rap år tidligere. Musikken er produceret af Swab, mens Thomas jo faktisk får selskab af Busse på mikrofonen, men desværre radierer halvfems procent af gruppens karisma bare fra førnævnte. Med det sagt gør Busse det også okay på et nummer som "100% GangstaZ", men generelt kaster Thomas en temmelig lang skygge over ham. Thomas og Swab er på mange måder den danske pendant til Slug og Ant (aka Atmosphere), og Naturligvis er i så fald den danske God Loves Ugly. Det er emorap med battleattitude men samtidig også yderst humoristisk. Med sin gennemtrængende men velartikulerede dialekt spytter Thomas uforudsigelige linjer om sine konkurrenter, det modsatte køn og sig selv - altså intet mærkværdigt her, han gør det bare på sin helt egen finurlige måde pakket med selvironi og melankoli. Eneste tidspunkt hvor Thomas fejler, er med sin kedelige historiefortælling på "Lever For Rim", hvor Swab ligeledes byder på venstrehåndsarbejde. Swab balancerer ofte på den hårfine grænse til det kitchede, men han slipper alligevel rimelig godt fra det på nærværende plade. Det svage led i kæden må derfor siges at være Busse. Han gør sin egen ting på "Busses Hymne", og den er bare så uendeligt 'meh' ved siden af alt andet. Derudover er beatet også undervældende. Han er på en måde lidt for emo - der mangler en smule humor eller karisma til at afbalancere det. Enkelte af numrene har nogle år på bagen, men det er ikke noget, man lægger mærke til i konteksten af resten af albummet. Det er på sin vis godt nok, men det betyder også, at pladen ikke just skubber nogle grænser - faktisk er den på det nærmeste nostalgisk. Naturligvis er ikke desto mindre stærkt anbefalelsesværdig.