Sphaeren: Kugleregn | Album | AGabel

Kugleregn Sphaeren

År 2001 Land Danmark Genre Hip-Hop
af AAG, 14. 08. 18 Sphaeren er i sig selv temmelig anonyme, og når de en sjælden gang i mellem bevæger sig ind på mere personligt territorium, så drukner den smule pathos der måtte være i de sædvanlige ordspil og punchlines. Dermed ikke sagt at deres debutplade er dårlig. Det starter godt nok noget blandet med åbneren "Præludium", der delvist er prætentiøs og lettere tåkrummende spoken word poetry, og delvist et hæderligt, introducerende nummer med et ørehængende hook. Denne inderlige ambivalens er dog ikke symptomatisk for pladen som helhed, da numrene herfra og lige til det fremragende reprise af "Stormfulde Højder" fra Intelligens Uden Konsistens holder et pænt niveau. Nu slutter pladen godt teknisk set ikke her, men... det burde den. Resten består blot af et remix og interludes. Ligesom Clemens tager gruppen en mere dyster tilgang til musikken, der står i en vis kontrast til diverse glade 90'er plader. Det er derfor også lidt underligt, at de vælger at sample Klart Dér - omend drengene tydeligvis har stor respekt for de der kom før dem og på flere måder stadig levede i halvfemserne. Således minder eksempelvis den undervældende "Ira" om noget ala Clemmedrengens "Skaden" fra Den Anden Verden i sin præsentation og levering. Det er historiefortælling med et lille twist, men det lugter bare langt væk af skolestil. Kugleregn indeholder mærkbare højdepunkter og et hæderligt respektabelt bundniveau, men man bliver sjældent imponeret eller overrasket. Musikalsk er Sphaeren bare sjældent super interessante.
  • 1
    KBH.DK (Remix)
  • 2