N.O.B.L.E: Finally Dunn | Album | AGabel
Finally Dunn

Finally DunnN.O.B.L.E

af Aleksander Adrian Gabel,14. 11. 18Med stor produktion og hårde attituder bringer N.O.B.L.E. den få år ældre eastcoast hip-hop til Danmark inspireret af Jay-Z, The Neptunes og måske en smule left field D12. Det betyder høj produktionsværdi, men det betyder også en masse snak om våben, fester og damer - aldrig har en dansk rapplade handlet så meget om pistoler og dag-til-dag hustling og slet ikke med så flittigt brug af ordet nigga. Da DGP tog gangsta-rappen til Danmark, blev det i form af deres stodder-rap, men sådan en transformation finder altså ikke sted med Finally Dunn desværre. Havde det ikke været for de eksplicitte referencer til landet og Klyng Em Op-klanen, ville intet have identificeret pladen som værende fra Danmark. Men selvom drengene udtalemæssigt er meget selvsikre i det engelske, så leverer de desværre deres undervældende tekster med et traditionelt flow uden overraskelser. Et glimrende eksempel på deres skræklige lyrik er "I Believe" om et par rigmandstøser, der får smag for drengene og deres "gadeliv". Særligt første vers er så blottet for selvbevidsthed og humor, at man ikke kan andet end at le. "I Believe" bliver dog fulgt op af "Don't Thank Me" samt "Mistakes", der begge sørger for at slutte pladen af på bedst tænkelige måde (alt taget i betragtning). Finally Dunn's største styrke er dens produktion og melodiøse bangers (via Mavix), og dette kommer særligt til udtryk på de nævnte numre (faktisk inkl. "I Believe"). Inspireret af Kanye West flippes et par glimrende vokalsamples i omkvædet af de to sidstnævnte sange, mens "Mistakes" desuden er et af flere numre med et lækkert lille guitarlick (titelnummeret er et andet godt eksempel). Der er selvfølgelig også tidspunkter, hvor musikken fejler lige så meget som rapperne selv, såsom den intetsigende "Hot 2nite", den kedelige "Skool Night", den irriterende "Blood Money" eller den helt igennem fordummende "Untouchable Music". Ikke desto mindre er Finally Dunn nok stadig mere et billede på hvad produceren Mavix er i stand til fremfor D-sign og Cruz, da han unægteligt har bidraget med nogle par fremragende stykker musik.
    • 1
      Finally Dunn
      Finally Dunn