Den Gale Pose: Definitionen af en Stodder | Album | AGabel

Definitionen af en Stodder Den Gale Pose

År 2001 Land Danmark Genre Hip-Hop
af AAG, 14. 04. 18 Der er angiveligvis ingen, der er bedre end sit sidste album, hvilket giver en god spændevidde til DGP, der formåede at peake med sin tredje og sidste plade. Definitionen af en Stodder begynder på bedst mulige måde med den stærke trekløver bestående af den repræsenterede "København, København" efterfulgt af den overraskende underholdende "Dér" og afsluttet af det fremragende titelnummer. Fine omkvæd (decideret godt i sidstnævnte tilfælde), fede beats og underholdende vers. DGP holder løbet kørende med den Clemens-gæstende "Nr. 1", der ligeledes fungerer glimrende trods et påtrængende G-Funk voicebox hook. "D.G. Players" leverer gode rytmer og et ørehængende omkvæd, mens sneklædte "La Coca Razzia" gør lidt af det samme, bare i mindre grad. "Strøm i Hegnet" tilbyder et traditionelt, halvkedeligt rappet hook, men stemning er drengene bestemt ikke gået ned på. Herefter følger den lidt undervældende afslutning af pladen. Først for er den funky men stortset rapfrie "Nick's Groove" komplet med Moog synthesizer og vocoder. Drengene er ikke meget for at lægge G-Funken bag sig. Det fuldblodsinstrumentale nummer, "Kruizer Klazzic", er dog ganske lækkert. "Klubrapport" er en banger som skræddersyet til den gæstende Knox, men desværre bliver nummeret holdt tilbage af hooket, der blot består af radio speak. Så har vi selvfølgelig også det undervældende posse-cut "Generation W", hvor Jokeren får selskab af L.O.C. og... Roland Møller. Det burde være et homerun, men nummeret klinger desværre i virkeligheden temmelig hult. Det er en lidt rodet afslutning, og pladen ville da også have føltes meget antiklimatisk - havde det ikke været for den fremragende albumlukker "Dommedag Nu". Det er tungt og mørkt, hvilket kommer til udtryk i alt fra beat og lydeffekter til vers og omkvæd. Definitionen af en Stodder holder et ualmindeligt godt niveau hele vejen igennem, og så bliver hele herligheden ovenikøbet sluttet af med posens bedste skæring nogensinde. Well done.
  • 1
    København, København
  • 2