Clemens: Dans med Døden | Album | AGabel
Dans med Døden

Dans med DødenClemens

År 2004 Land Danmark Genre Hip-Hop
af Aleksander Adrian Gabel,03. 09. 18Rigtig mange ting taler for Dans med Døden: Clemens har haft døden tæt ind på kroppen af flere omgange i løbet af livet, og dette kommer tydeligt til udtryk på nærværende plade i kraft af de mange mørke og konceptuelle sange om døden og modgang. Det kan også høres på Clemens selv, da han bringer en ny (og anderledes) energi til projektet - et naturligt biprodukt af hans inderlige trang til at dele noget med lytteren. Clemens har med andre ord meget på hjerte i denne ombæring. Dans med Døden er altså en temmelig dyster oplevelse, hvilket kulminerer i det rørende og højst personlige titelnummer. På fin vis bliver dette dog efterfulgt af visen "Vinden Synger (Godnatsang)", der er en delvist sunget ode til hans lille niece. Sangens lighed med Eminem's "Hailie's Song" fra året forinden er iøvrigt en af flere grunde til, at Dans med Døden på mange måder er Clemens' The Eminem Show. Så hvor går det så galt? Ikke med den underligt effektive single "Flammende Oprør" eller i den sprængfarlige åbner "På Den Igen". Til gengæld er flere af de endnu ikke-nævnte numre desværre en smule undervældende. Produktionen er for bombastisk i numre såsom "Raptus" og "Wasted", hvor omkvædet samtidig også er unødvendigt aggressivt. Dernæst er de mange musikalske referencer for meget. Interpolationen af "The Message" i "Tæt på Kanten" er en sjov ide, men de behøvede ikke at læne sig så tæt op af originalen. Slemt bliver det dog først på de rock-samplende "Kan I Ta' Det" og "Jeg Har Hustlet", hvor ikoniske guitar-riffs fuldstændig overtager. Derudover kommer man ikke uden om, at Clemens ikke just lægger samme rimniveau for dagen som tidligere - han besidder heller ikke de unges sult længere, hvilket er et problem, når han spiller op til kamp. Tematisk fejler pladen ikke noget, men rimene er relativt sjældent inspireret. Generelt gælder det, at Dans med Døden er imponerende i koncept, men teknisk og musikalsk efterlader den lidt tilbage at ønske.
    • 1
      Dans med Døden
      På Den Igen...