Niarn: Årgang '79 | Album | AGabel
Årgang

Årgang '79Niarn

År 2004 Land Danmark Genre Hip-Hop
af Aleksander Adrian Gabel,06. 09. 18Det har længe været populært at hade på Niarn, formegentligt fordi han legede tough guy men lignede en bums, og hans fanskare bestod af 13-årige små krigere, der bare relaterede så meget til den mest misforståede mand herhjemme. Og Niarn er da også en kende enerverende at lytte til på sin debutplade Årgang '79. Omkvædet på "Mit Liv Mine Regler" opsummerer meget fint det hele med linjerne "Mit liv, mine regler, mine konsekvenser, baby. Fuck jeres snakkeri, alt hvad I har at sige, det' på tide I klapper i". Første linje er klassisk irrationel start-nullerne volapyk, mens sidste linje duplikeres på noget nær samtlige numre. Sådan er Niarns indstilling nemlig netop på langt det meste af Årgang '79, hvilket er ret trættende. Pladen indeholder dog også nogle glimrende skæringer, og disse er typisk af den mere lyrisk fokuserede slags, hvor Niels koncentrerer sig om et enkelt emne. Dette gælder først og fremmest det velkendte rep-nummer "Dobbelt A", der gør Jokeren's "Havnen" kunsten efter men på sin egen aalborgensiske måde. Dernæst har vi selvfølgelig den L.O.C.-gæstende "Stikkersvin" som første led i hele Strøm-beefen. En af få gange hvor en dansk rapbøf bliver dokumenteret på en officiel udgivelse - omend Strøm's "Ære og Skam" faktisk er væsentligt bedre som led i bøffen og mindst lige så god musikalsk. Samtidig er power balladen "Kommer Aldrig Igen" også overraskende vellykket og relativt nuanceret. Sangen indeholder dog også et fortalt/spoken word vers, hvilket ikke er eneste gang på pladen. Niarn har tilsyneladende hørt for meget Tupac, for det bliver hurtigt for meget og virker bare dovent. De resterende numre er relativt anonyme og sandsynligvis med et ringe omkvæd, omend "N.I.A.R.N." er okay på sin egen Niarn-agtige måde, mens "Blow Min High (Fuck Nu Af)" er den mest fængende sang, Niarn nogensinde har lavet, well done.