RevivalEminem

År 2017 Land USA Genre Hip-Hop
af Aleksander Adrian Gabel,17. 12. 17Med det amerikanske flag på coveret og singlen "Untouchable" var det naturligt at forvente et usædvanligt politisk ladede udspil fra

Eminem

. I virkeligheden er Revival dog et meget typisk

Eminem

album. Den politiske snak er stortset begrænset til førnævnte nummer og den skrækkelige "Like Home" - resten af tiden snakker han i stedet lidt mere om sit tidligere stofmisbrug, kammeraten Proof, sine døtre, ekskonen og sin smuldrende selvtillid (selvfølgelig krydret med platte ordspil). Man skulle tro, at manden ville have udviklet sig bare en lille smule i løbet af 10'erne, men alt taget i betragtning er det åbenbart ikke tilfældet. Så har du hørt hans plader siden hans comeback i 2009, er der en chance for at meget af Revival vil lyde bekendt. Er du glad for nogle af de gæstende sangere, er der endnu større chance for at dele af pladen lyder bekendt, da enkelte af gæsterne synes mere eller mindre at overtage det her foretagende fuldstændig. "River" lyder som et Ed Sheeran-nummer, og ligeledes lyder "Need Me" som et Pink-nummer. Tilsammen er de pendanterne til forrige plades "The Monster" - bare dårligere og endnu mere fejlplacerede . Skylar Grey medvirker også endnu engang, og vanen tro er hun elendig. Jeg mistanker Alex da Kid for at sælge pakkeløsninger, hvor man intet beat får uden et hook fra kollegaen Grey, og så må man ellers bare forsøge at skrive nogle tekster, der passer bare nogenlunde med omkvædet. Det værste er dog, at beatet ikke engang er godt. Alle pladens sange med krediterede gæstesangere har generelt upassende hooks og frygtelige beats - om det så er melodramatiske klaverballader eller oppustede stadiumrap. "Bad Husband" (om hvor god en far Em er) er den eneste potentielle undtagelse, da X Ambassadors synger det meget overbevisende, omend det lyrisk stadig er noget makværk. Ligesom på forgængeren er der også her blevet gjort åbenlyst brug af samples af kendte sange, som

The Cranberries

' "Zombie" i "In Your Head" og

Joan Jett & the Blackhearts

' "I Love Rock 'n' Roll" i "Remind Me", og det er desværre svært at gøre andet end ryste på hovedet af resultatet. Pladen starter som sådan på meget passende vis med den sentimentale single "Walk on Water", hvor en stadig underligt aggressiv

Eminem

atter engang reflekterer over sin karriere. Såmænd meget fornuftigt, men det er sgu lidt frustrerende at høre, hvordan han virkelig kæmper med at tilfredsstille sine fans, når han jo evt. bare kunne starte med at droppe denne omgang følsomsporno og poppede ekshibition. Den anden single "Untouchable" er faktisk udmærket med et fængende beat og en lyrisk gennemgang af det forgangende politiske år. Han nævner i øvrigt også Trump i "Offended", der i virkeligheden ikke er særlig stødende. Nogle af pladens bedre skæringer finder vi i form af den Relapse-agtige "Framed" med sin gyngende rytme og sit velintegrerede omkvæd, og i højere grad den aggressive "Believe" med sit simple beat og en mere-end-sædvanlig overbevisende vrede hos vor vært. Lyrisk er der smagsprøver på interessante linjer, men vi slipper desværre ikke for hovedrystende ordspil. "Heat" vækker også en smule opsigt med sit opdaterede "King of Rock"-beat, skørtejagtende vers og festlige hook - det bliver bare lige lovlig halbal-agtig i længden. Pladens højdepunkt finder vi først i den afsluttende lille duo bestående af "Castle" og "Arose", hvor

Eminem

giver os indsigt i sin situation lige før sit store gennembrud samt det kritiske tidspunkt kort efter Proofs død. Derefter møder historien på interessant vis en skillevej og deler sig derfor i to - den ene kender vi allerede, den anden var frygtet af fans verden over. Beatet,

Eminem

s hook og Liz' vokal i "Castle" fungerer udmærket sammen med de familieorienterede linjer, og særligt "Arose" er faktisk en virkelig rørende sang. Begge dele er samtidig også temmelig poppede og derfor på mange måder pendanterne til forrige albums "Headlights". Nydelig måde at slutte pladen af på - alt taget i betragtning. Titlen Revival viser sig altså at referere til en historie vi allerede har hørt flere gange før, og det samme kan i store træk ligeledes siges om pladen som helhed. Der er ikke rigtig nogle store overraskelser. Faktisk virker Revival nærmere - både musikalsk og lyrisk - som et uønsket og smagløst potpourri af mandens to forrige udspil (plus en smule Relapse).

Eminem

rapper genkendelige linjer over overvejende ulidelige beats, mens han forsøger at presse så mange rim ind i versene som muligt - ofte på bekostning af et naturligt og behageligt flow. Denne 45 årige har desværre mere end nogensinde før akut brug for en musikalsk identitet og stil.

Eminem

skulle vist have lyttet til "Stan" en ekstra gang.
  • 2