2005

Land

USA

Genre

Rock

Prog rock

af Aleksander Adrian Gabel,05. 12. 17Progressive rockere har i et vis omfang altid haft ry for at være unødvendig prætentiøse og fulde af sig selv, hvilket i nogle tilfælde blot er en negativ vinkling af bandets virke som ambitiøse og selvsikre musikere. I tilfældet med

The Mars Volta

s andet udspil er det svært at afvise begge fortolkninger blankt, for Frances the Mute er uhørt ambitiøst og mindst ligeså prætentiøst. Der er blevet skruet fuldt op på samtlige knapper i forhold til debuten. Bandet byder på in-your-face rytmisk hård rock med absurde temposkift, Omar Rodríguez-Lópezs kaotiske guitarspil samt Cedric Bixler-Zavalas excentriske vokal. Frances the Mute er et vildt bæst af en plade, og det kræver en lytter med en bestemt disposition og tålmodighed for at blive bare tilnærmelsesvis tæmmet. Pladen består kun af fem numre, hvoraf samtlige indeholder længere, halvjazzede passager (af ambient støj), hvor ingen anstrengelser bliver gjort for at holde lytteren fanget. Det gælder slutningen af de første tre skæringer, den ualmindelig lange indledning i "Miranda" og i virkeligheden store dele af den mere end tredive minutter lange "Cassandra Gemini". Kunne disse være blevet lettere studset uden tab? Ja, sikkert nok. Den mastodontiske "Cassandra Gemini" gemmer på et fremragende nummer med fængende riffs, lækker vokal og alt andet godt man ville forvente fra bandet. Modsat inspirationskilden

Genesis

' "Supper's Ready" transcenderer sangen dog aldrig rigtig over i andre selvstændige sange (altså lige med undtagelse af det sidste minut hvor den stærkt hypnotiserende albumintro bliver genopfrisket) - istedet bliver det bare mere og mere freeform jazzet. Al struktur smuldrer stille og roligt som nummeret skrider frem. Er det for meget? Ja, for fanden. Men... Og på den måde er "Cassandra Gemini" på mange måder symptomatisk for hele pladen som helhed. Fem fantastiske men oppustede sange. Men nogen gange er det også bare rart at høre noget anderledes fra et visionært band med luft under vingerne.
  • -
    Frances the Mute

Cygnus....Vismund Cygnus