Artikler om film og musik
DK | EN
Walt Disney Pictures | Filmselskab | AGabel
Walt Disney Pictures
Kort biografi
Ups! Der er desværre intet at komme efter her endnu.
  • Udvalgt filmografi

    Filmografi

    • År
      Titel
      Vurdering
    • Snow White and the Seven Dwarfs
      Sidst ændret d.5. Dec 2016Den første animerede spillefilm nogensinde, udgivet for snart firs år siden. Det i sig selv er noget af en titel at bære, men hvad der næsten er endnu mere imponerende, er, hvor meget filmen stadig holder sig i dag. Animationen er selvfølgelig lidt mere simpel, men ikke desto mindre er det en vældig flot film med flydende bevægelser, en pæn farvepalet og skønne baggrunde. Eftersom filmen er så gammel som den er, er der også noget klassisk Hollywood over karakternes opførsel og væremåde, hvilket er noget af det eneste, der markerer alderen - uden at det nødvendigvis er en dårlig ting. Klassisk musik er desuden allestedsnærværende, både til sange og som stemningsmusik, hvilket ikke var noget, studiet dyrkede i mange efterfølgende film. Det er faktisk lidt synd, da det fungerer glimrende og er overraskende eventyrligt. Snow White and the Seven Dwarfs er og vil altid være en af de største klassikere, og sådan burde det også være.
    • Fantasia
      Ben SharpsteenBill Roberts ... mfl.FantasiaRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.12. Oct 2015Den noget omdiskuterede klassiker, der var et kommercielt fejlslået forsøg fra Disney på at kapitalisere på de foregående ti års mange animerede kortfilm med billeder sat til lyden af klassiske stykker. Den senere 2000-udgivelse er på omtrent samme niveau - på nogle punkter måske endda bedre - men Fantasia var til gengæld den første spillefilm til at gøre, hvad den nu engang gjorde. Det er ret tydeligt, at studiet tog udgangspunkt i The Sorcerer's Apprentice, der uden sammenligning er filmens stærkeste sekvens, men man bliver nu også budt på dele af Nøddeknækker-suiten og Ave Maria foruden stykker af Beethoven og Bach. Altså ikke et dårligt musikudvalg, men man skal altså forberede sig på at se overvejende og forholdsvis abstrakte billeder.
    • Pinocchio
      Ben SharpsteenBill Roberts ... mfl.PinocchioRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.12. Oct 2015Overraskende mange Disney-film handler om et overnaturligt væsen, der bare gerne vil være et menneske, hvilket studiets anden biograffilm er et yderst godt eksempel på. Det er til gengæld også et eksempel på en film, der ikke som sådan er decideret hyggelig. Faktisk er Pleasure Island på grænsen til det uhyggelige, og stakkels Pinocchio møder generelt nogle ret skrækkelige personer på sin vej. For sin tid var det et meget ambitiøst projekt, men stadig den dag i dag er det et rigtig godt og tankevækkende stykke håndværk. Og nå ja, nu vi snakker om ikoniske sange, så kommer man heller ikke uden om "When You Wish Upon a Star", der nærmest har overgået filmen i popularitet.
    • Dumbo
      Samuel ArmstrongDumboRAnmeldelse tilgængelig
      --Dumbo er en desperat og forhastet udgivelse, der skulle forsøge at indtjene nogle hurtige penge efter studiets kommercielle fiasko med Fantasia. Dette betyder bl.a., at filmen er den korteste af alle klassikerne med godt en enkelt times spilletid. Det sker derfor heller ikke alverden i løbet af filmen, hvilket alligevel overraskede mig lidt, da jeg genså den tidligere på året. Ikke desto mindre formåede Walt Disney at gøre plads til den klassiske, psykedeliske scene med lyserøde elefanter, der er et resultat af Dumbos hallucinationer efter at være gået for voldsomt til champagnen. Det er stadig et lige så stort WTF-øjeblik, som jeg kan forstille mig, at det var ved udgivelsen. Om noget er det bare blevet mere mærkeligt med tiden. Men ja, Dumbo lærer at tro på sig selv og leve op til sit potentiale - et budskab ligeså sødt som den lille elefant ham selv. "Hyggelig" er dog ikke et ord, jeg vil bruge om filmen.
    • Bambi
      David HandBambiRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.12. Oct 2015I grove træk er Lion King på sin vis en genfortolkning af Bambi, og eftersom førstnævnte tydeligvis er bedre i mine øjne, så virker Bambi pludselig lidt overflødig. Man får selvfølgelig at se Bambi på glatis, den energiske Stampe og nydelige billeder, men jeg befinder mig nok et sted imellem datidens og nutidens kritikere: Jeg er ikke decideret fan, men det er stadig en udmærket film.
    • Saludos Amigos
      Wilfred JacksonSaludos AmigosRAnmeldelse tilgængelig
      --Filmen foregår (ligesom den tidligere såkaldte pakkefilm) i Sydamerika med dele af animation og live-action. Modsat The Three Amigos blander filmen her dog ikke på samme måde animation og live-action, da de blot bliver vist hver for sig her. Filmen er altså delvist dokumentarisk og resten af tiden tegnefilm. Om ikke andet så åbnede de rigtige billeder faktisk øjnene for naboerne nordbo, der fandt ud af, at de ikke nødvendigvis boede i huler sydpå. Jose Carioca gør desuden sin entre her. Stadig en forfærdelig film.
    • The Three Caballeros
      Norman FergusonThe Three CaballerosRAnmeldelse tilgængelig
      --Filmen er kendetegnet ved tre stærke karakteristika: a) det er først og fremmest fra studiets glemte pakkeæra, hvor filmene, som navnet antyder, egentligt bare består af kortfilm med en eller anden løs, rød tråd trukket igennem, (b) dernæst er filmen en del af Disneys kampagne for at reparerer båndene til det Sydamerikanske under anden verdenskrig, (c) og sidst, men ikke mindst, er filmen en blanding af animation og live-action. Jeg gætter på, at det ikke var hverdagskost tilbage i fyrrene. Så Anders And har fødselsdag, og hans tre gaver viser alle en-eller-anden side af Sydame... Jeg keder mig selv bare ved at fortælle om det (hey, der er vist en, der har set The Office). I de efterfølgende scener sker der kort sagt en blanding af nada, ingenting og så lige mødet med Jose Carioca og Panchito, som man måske kender andetsteds fra. Blandingen af live-action og animation er skam vellykket, men filmen er tydeligvis et eksempel på teknik over substans. Der sker vitterligt ingenting.
    • Make Mine Music
      Robert CormackMake Mine MusicRAnmeldelse tilgængelig
      --En samling af musikdrevne kortfilm - denne gang akkompagneret af samtidens popmusik. Der er faktisk nogle ganske fine kortfilm iblandt, og her vil jeg særligt gerne fremhæve Johnnie Fedora and Alice Bluebonnet, der er en romantisk historie om to hatte. Musikken er selvfølgelig dejligt gammeldags og med skøn kvindelig vokal af The Andrew Sisters. Der er også nogle knap så mindeværdige stykker i mellem, men generelt er filmen nu fin underholdning.
    • Fun and Fancy Free
      Jack KinneyFun and Fancy FreeRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.31. Aug 2017Vi har her at gøre med en af pakkeæraens to-kortfilms-udgivelser. Jesper Fårekylling er vores guide, og inden længe smider han os ind i den første film: Historien om cirkusbjørnen Bongo, der slipper ud af sit fangenskab og møder en ung hunbjørn. Tilsæt lidt action, opdagelse og oplagt romantik, og i næste øjeblik er historien ovre. Den er vel munter nok. Dernæst får vi den mere velkendte Mickey og Bønnestagen, og den er da okay.
    • Melody Time
      Clyde GeronimiMelody TimeRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.31. Aug 2017Disneys såkaldte pakkeæra (eller krigsæra) indeholder seks film: to om Sydamerika, to bestående af to længere kortfilm hver, og to inspireret af Fantasia. Ikke overraskende hører Melody Time til sidstnævnte kategori, men frem for klassisk musik er filmen dog sat til samtidsmusik - dvs. primært digte læst op med en akkompagnerende melodi. Der er såmænd nogle enkelte, fine kortfilm iblandt, som DR og TV2 med fordel kunne vise en lørdag morgen. Men nogle af dem er også let forglemmelige. De fleste er egentlige plotdrevne kortfilm, men der er også en enkelt eller to abstrakte i blandt - jeg er faktisk ikke helt sikker på antallet.
    • The Adventures of Ichabod and Mr. Toad
      --Den bedste af Disneys famøse pakkeløsninger. Som titlen også antyder, har vi at gøre med to kortfilm. Først for er historien om den eventyrlystne Mr. Toad, der fejlagtigt bliver beskyldt for biltyveri, hvilket selvfølgelig koster ham tyve år i spjældet. Han får derefter hjælp til at stikke af og efterfølgende rense sit navn. Der er en temmelig god kampscene, men derudover er kortfilmen måske ikke det vildeste. Det er eventyret om Ichabod Crane til gengæld, der er inspireret af The Legend of Sleepy Hollow. Interessant nok er det dog ikke selve historien, jeg mest tænker varmt tilbage på, men derimod enkelte, udvalgte scener. Der er selvfølgelig slutningen, hvor han bliver jagtet af den hovedløse rytter, men endnu mere underholdende er måske en fest længere tilbage i handlingen, hvor Disney viser sig fra deres dejlige, humoristiske side. Det er desuden også værd at bemærke, at Bing Crosby lægger stemme til vores magre helt.
    • Cinderella
      Clyde GeronimiHamilton Luske ... mfl.CinderellaRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.16. Sep 2017Den ultimative prinsessefilm må næsten være Cinderella. Det betyder til gengæld også, at det i nogen grad er en film for piger, hvilket gør den lidt svær at bedømme. Man kommer dog ikke uden om, at historien er en ægte Disney klassiker, at sangene er fortryllende, at prinsessen er sympatisk og venlig, og at hele eventyret generelt bare er ret så magisk. Så meget endda at Disney baserede deres logo på filmens slot.
    • Alice in Wonderland
      Clyde GeronimiHamilton Luske ... mfl.Alice in WonderlandRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.12. Oct 2015Walt Disney var generelt en ret mærkværdig fyr, og det ville ikke overraske mig, hvis han havde hang til euforiserende stoffer. Det vil i hvert fald forklare de mareridtsfrembringende scener i Dumbo og The Many Adventures of Winnie the Pooh. Midt i mellem disse udgivelser begik han dog sin største, psykedeliske genistreg i form af den højst surrealistiske Alice in Wonderland. Sikke en oplevelse!
    • Peter Pan
      Clyde GeronimiHamilton Luske ... mfl.Peter PanRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.31. Aug 2017Kaptajn Klo er givetvis en fantastisk, underholdende skurk, men med det sagt har jeg heller aldrig haft for vane at gravitere mod denne klassiker. Der er et-eller-andet ved de Fortabte Drenge, der er en smule ubetryggende, Klokkeblomst er lidt af en bitch, mens Darling-børnene er relativt ligegyldige. Det bringer os videre til Peter Pan selv, der om ikke så meget andet lægger i den gode ende. Kaptajn Klo er dog stadig den mest underholdende karakter.
    • Lady and the Tramp
      Clyde GeronimiHamilton Luske ... mfl.Lady and the TrampRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.12. Oct 2015En af de måske mest klassiske og uden tvivl mest referencerede scener i nogen Disney film, finder man selvfølgelig i dette umage pars første middag sammen. Det er helt sikkert god gammeldags Disney-magi. Det er en god film, omend en kende traditionel.
    • Sleeping Beauty
      Clyde GeronimiLes Clark ... mfl.Sleeping BeautyRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.12. Oct 2015En af de mest klassiske prinsessefilm og ikke mindst en af de bedst animerede. Sleeping Beauty er en super flot film med et gennemløbende, nydeligt soundtrack. De her ting får den alene presset op i top femten, men hvad holder den så fra en plads i top ti? Det overraskende tynde plot. Der når simpelthen ikke at ske alverden i løbet af filmens korte spilletid. Det er som om, at Disney har taget selve essensen af en prinsesseeventyr, og så bare glemt at fylde på med detaljer.
    • One Hundred and One Dalmatians
      Sidst ændret d.12. Oct 2015De ældre klassikere har ofte kun en enkelt sang, de bliver husket for, hvilket ikke mindst gør sig gældende for nærværende film. Cruella de Vil er uden tvivl en af de mest ikoniske Disney-skurke, og det skyldes ikke mindst det titulære sanghit. Derudover er hun også meget barsk over for hunde, og hvis der er noget, man bare ikke er på film, så er det vist det. Derfor ender hun da også med at stjæle hele billedet - hjulpet på vej af nogle halvkedelige protagonister.
    • The Sword in the Stone
      Sidst ændret d.12. Oct 2015Der kan generelt drages paralleller mellem flere af klassikerne, men sådan noget finder man ikke noget af i forbindelse med nærværende film om Kong Arthur og sværdet i stenen. Den primære antagonist i filmen virker nemlig til at være den titulære sten, som sværdet sidder fast i, og det er nu begrænset, hvor skræmmende den er. Filmen handler således blot om knægten Arthur, der med hjælp fra troldmanden Merlin, bliver trænet i forskellige discipliner med det mål at trække sværdet ud af stenen og blive konge. Gennem de forskellige øvelser møder han selvfølgelig lidt modstand, men filmen er stadig utroligt afslappende, munter og hyggelig - og fyldt med farver og søde sange.
    • The Jungle Book
      Wolfgang ReithermanThe Jungle BookRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.30. Aug 2016Filmen indeholder en af Disneys mest ikoniske sange, der er en ode til dovenskab sunget af en voksen, hvilket umiddelbart er lidt usædvanligt for studiet, der jo helst gerne vil være et eksemplarisk forbillede for børn. Baloo er af den grund en af deres mest mindeværdige karakterer - en utroligt afslappet og venlig bamsefar. Selvom slutningen måske kan virke lidt forhastet, så er eventyret om menneskedrengen stadig en suveræn oplevelse.
    • The Aristocats
      Wolfgang ReithermanThe AristocatsRAnmeldelse tilgængelig
      --Når man sætter sig ned for at se og høre historien om mødet mellem den velhavende hunkat og de beskidte baggårdskatte, så er det formegentligt primært pga. tanken om at genhøre den forrygende "Ev'rybody Wants to Be a Cat", der bliver akkompagneret af en festlig scene opbygget af sammenstyrtende etager og kulørte katte. Filmen er grundlæggende katteversionen af Lady and the Tramp - bare mere jazzet.
    • Robin Hood
      Wolfgang ReithermanRobin HoodRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.31. Aug 2017Dyrekongerigets version af legenden om Robin Hood er faktisk ikke så langt fra originalen - altså lige med undtagelse af de antroposofiske dyr. Jeg har set to andre versioner af historien (klassikeren og parodien), men Disneys udgave er stadig min personlige favorit. Hele universet er bare så fandens godt bygget op med fremragende karakterer og et smukt Nottingham. Skurkene er virkelig fæle, mens heltene er virkelig modige.
    • The Rescuers
      John LounsberyThe RescuersRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.31. Aug 2017Både denne og efterfølgeren er temmelig middelmådige oplevelser, og det mest interessante ved dem er derfor deres udgivelsesår. Den første udkom nemlig i slutningen af bronzeæraen (sådan da), mens den næste udkom i starten af renæssancen. På trods af at de begge to ellers stilistisk, kvalitetsmæssigt osv. tilhører den mørke middelalder midt i mellem. Animationen er bestemt ikke noget at råbe hurra for, mens historierne er overraskende uinteressante. Bernard, Bianca og hele museredningsorganisationen kan jeg såmænd godt lide, men skurken er dødkedelig og det samme kan siges om hendes omgivelser. Det er nu heller ikke fordi, musene rent faktisk er særlige spændende at følge under selve redningsaktionen. Det bedste ved filmen er derfor nok starten.
    • The Many Adventures of Winnie the Pooh
      Sidst ændret d.31. Aug 2017Den første spillefilm om Peter Plys og vennerne, og det er ærlig talt svært ikke at blive glad i låget af at se den - uanset alder, køn og hvad har vi. Særligt når man løbende tripper på nostalgi over velkendte scener. Man skal altså ikke lade sig narre af det barnlige ydre; The Many Adventures of Winnie the Pooh er en både morsom og utroligt charmerende fortælling om livet i hundredmeterskoven.
    • The Fox and the Hound
      Art StevensRichard Rich ... mfl.The Fox and the HoundRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.12. Oct 2015Jeg har aldrig knyttet mig synderligt til denne film, på trods af at flere omkring mig tilsyneladende har fundet den udmærket. Jeg tror, at mit største problem med filmen er, at den er så fandens trist og deprimerende hele tiden. Der er ikke et eneste tidspunkt, hvor man har mulighed for bare at være glade på dyrenes veje, og det ødelægger den simpelthen for mig.
    • The Black Cauldron
      Ted BermanThe Black CauldronRAnmeldelse tilgængelig
      --Måske en af studiets mest omdiskuterede film. Den er underligt uhyggelig, og skurken er formegentligt en af Disneys mest skræmmende. Uheldigvis har han absolut ingen personlighed. Det har Taran til gengæld, der er assistent til en grisepasser (af én gris vel og mærket), men drømmer om at gøre noget heroisk. Så Taran tager vel på eventyr, redder pigen og fælder den kutteklædte dude? Nahh, ikke helt. Faktisk møder han på sin vej sit lille, utålelige sidekick, og han ender med at redde dagen og udtrykke sit venskab ved at ofre sig selv. Jovist, Taran opgiver efterfølgende et nyligt, opstøvet sværd for at genoplive den lille fyr... Så han er vel nok lige en helt af dimensioner. Filmen er bygget på to romaner i en serie af fem, og det har muligvis haft indvirkning på filmens skrøbelige opbygning og forhastede historie. Den virker bare ikke helt gennemtænkt, og så er den i øvrigt overraskende dyster.
    • The Great Mouse Detective
      Sidst ændret d.12. Oct 2015Og med denne grumsede, men søde nyfortolkning af Sherlock Holmes afsluttes endnu et kapitel i Disneys historie - ikke overraskende middelalderen. Eventyret om musen Basil, den gode doktor og en lille violin er en smule mere mørkt end sædvanligt, hvilket bl.a. også skyldes det relativt høje forbrug af brune nuancer i animationen. Det er også derfor, at filmen som sådan passer fint ind i sin tidsperiode, selvom den er bedre end resten. Jeg er generelt temmelig glad for krimier, så selvfølgelig falder også fortællingerne om Hr. Holmes lige i min smag - ikke mindst BBCs seneste nyfortolkning. Har du det ligesom mig, vil du ganske sikkert også holde af The Great Mouse Detective.
    • The Brave Little Toaster
      Ups! Der er desværre intet at komme efter her endnu.
    • Oliver & Company
      George ScribnerOliver & CompanyRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.31. Aug 2017En af ud af to middelalderfilm (reference til Disney-æraen og ikke tidsalderen) som jeg husker at have nydt en del som barn. Jeg kan stadig huske coveret, hvor den nuttede Oliver ligger på kølerhjelmen af en bil. Jeg var derfor ret spændt, da jeg efter flere års lykkelig uvidenhed satte mig til at se den igen tidligere på året. Av for den. Animationen er selvfølgelig ikke den bedste, men til min store overraskelse var jeg bare ikke særlig godt underholdt af filmen. Filmen er faktisk ret dårlig. Billy Joel som Dodger åbner filmen med den ellers ganske fornøjelige "Why Should I Worry". Han har bestemt en fin stemme. Derfra går det dog ned af bakke, og som sagt så starter filmen mere eller mindre med overstående sang. Men hvorfor er den dårlig? Hmm, kedelig skurk og uinteressant plot?
    • The Little Mermaid
      Sidst ændret d.31. Aug 2017En ud af flere Disney-film, der er inspireret af/bygget på et af H.C. Andersens eventyr, hvilket automatisk gør den lidt bedre end de fleste andre - am I right? Heldigvis er det dog ikke bare varm luft det hele, da The Little Mermaid indeholder alt det en vaskeægte Disney prinsessefilm bør: mindeværdig skurk, gode sange, forvirret prins, eventyrligt univers og selvfølgelig en prinsesse - der i dette tilfælde faktisk er født ind i en kongefamilie.
    • The Rescuers Down Under
      Hendel ButoyThe Rescuers Down UnderRAnmeldelse tilgængelig
      --Som vi alle ved, er Disney ikke kede af at smide efterfølgere på markedet, men der er kun en enkelt af disse, der rent faktisk har fået lov at få mærkatet "klassiker" smidt på coveret (lige foruden Fantasia 2000). Det var ikke rigtig nødvendigt. Med det sagt så finder jeg nok denne mere interessant end originalen, hvilket placeringen også gerne burde give udtryk for. Når jeg husker tilbage, er det også uden tvivl den, jeg husker bedst pga. et flottere cover (vigtigt) og mere interessante omgivelser.
    • Beauty and the Beast
      Sidst ændret d.31. Aug 2017Beauty and the Beast er med sine velkendte sange, flotte animation og moralske historie altid er et kig værd - antaget at moralen ikke er, at piger bør gifte sig med en rigmand uanset udseende. Man ved aldrig.
    • Aladdin
      John MuskerRon ClementsAladdinRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.31. Aug 2017Sangen "Friend Like Me" er ret så fantastisk, mens filmens resterende musikalske indslag svajer mellem sukkersøde og halvkedelige. Ligeledes er Genie også uden sammenligning filmens mest underholdende karakter, og uden ham havde Aladdin ikke været meget værd - og her tænker jeg primært på filmen. Genie er en stor del af filmen, men det er også helt okay.
    • Lion King
      Rob MinkoffRoger AllersLion KingRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.17. Aug 2017Alt ved filmen er fantastisk. Animationen er super sprød og lækker, og soundtracket er forrygende med fem enestående, originale sange og uhyre effektive stemningsstykker. Jeg får stadig myrekryb, når jeg hører "...To Die For" fra gnuernes flugt, mens humøret efterfølgende altid bliver løftet lidt op igen af den muntre "Hakuna Matata". Jeg kunne gøre dette med alle sangene, da de som sagt er fremragende over hele linjen. Jeg vælger dog at stoppe, hvor filmen begynder - et af de mest episke øjeblikke i filmhistorien. "Circle of Life" er så legendarisk, at den ville få selv Barney Stinson til at gå grædende hjem for at omskrive sine ellers kække replikker. For at gøre en lang historie kort så er skurken dejligt modbydelig (og har selvfølgelig en god skurkesang), helten er super sød/sej (også med en superb sang), bikaraktererne er gennemgående formidable (fik jeg nævnt "Hakuna Matata"?), humoren er i top, moraler og inspirerende taler er fornuftige, og filmen er generelt vanvittigt fængende, et imponerende stykke håndværk og godt gammeldags underholdende.
    • A Goofy Movie
      Ups! Der er desværre intet at komme efter her endnu.
    • Pocahontas
      Mike GabrielPocahontasRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.31. Aug 2017Pocahontas har umiddelbart oplevet en smule modvind pga. sin portrættering af indianere, om end den trods alt er længder bedre end studiets tidligere forsøg ud i lignende scenarier. Ærlig talt så er jeg lidt ligeglad med den slags i forbindelse med Pocahontas, men jeg synes nu heller ikke, at filmen er slem fra det synspunkt. Den var under udvikling på samme tid som Lion King, men interessant nok var Pocahontas det mest populære projekt at arbejde på, da det virkede mere seriøst og med større potentiale. Selvom den noget fiktionaliserede historie om indianertøsen skam er udmærket, så var der nok nogen, der fik røde ører bagefter. Sangene er i øvrigt fine heri.
    • The Hunchback of Notre Dame
      Sidst ændret d.10. Jan 2017Jeg kan generelt godt lide mine animationsfilm med mange farver, så derfor vægter jeg ikke denne uomtvistelige klassiker lige så højt som så mange andre. Den er lidt for mørk og brun. Man kan selvfølgelig sige, at den jo så passer fint til den halvdystre historie, men flere tragiske nøglescener i filmen finder man også magen til i mere farverige klassikere, så den køber jeg ikke helt.
    • James and the Giant Peach
      Ups! Der er desværre intet at komme efter her endnu.
    • Hercules
      John MuskerRon ClementsHerculesRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.22. Jun 2016Det kan godt være, at grækerne ikke alle er lige glade for, at man piller ved deres historie og kultur, men det er svært andet, når deres mytologi er så interessant, som den er. Disneys Hercules tager udgangspunkt i netop den græske kultur, men selve plottet og karakterne har formegentligt meget lidt tilfælles med selvsamme. For os andre betyder dette dog ikke så meget, da filmen stadig er utroligt underholdende. Det værende pga. den uforlignelige farvepalet, Hades fantastiske vredesudbrud, hans uduelige hjælpere eller Hercules' akavede men episke væsen. Jeg er som udgangspunkt ikke kæmpe fan af referencer til popkulturen i animationsfilm, da de ikke ældes særlig godt. Det bliver dog gjort på en okay - cheesy men sjov - måde heri. Den computeranimerede hydra er dog ikke studiets bedste værk.
    • The Lion King II: Simba
      Ups! Der er desværre intet at komme efter her endnu.
    • Mulan
      Tony BancroftMulanRAnmeldelse tilgængelig
      --Faktisk var jeg oprindeligt lidt skuffet over denne film, og jeg gik faktisk så langt som til at holde den uden for selskabet med de resterende renæssancefilm. Forklaringen på dette er højst sandsynligt, at jeg først så den to-tre år efter udgivelsen. Jeg bliver i hvert fald altid overrasket, når jeg ser, at den jo faktisk udkom før Tarzan. I virkeligheden er filmen dog ganske underholdende og bestemt anbefalelsesværdig.
    • Tarzan
      Chris BuckTarzanRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.30. Aug 2016Først og fremmest er soundtracket blandt de bedste for klassikerne, da alle fem sange er rigtig gode - oftest med fede trommer og et højt tempo. Animationen er selvfølgelig også god, mens Tarzan er en mægtig stærk hovedperson, hvis trækrone-parkour altid er solid underholdning. Første halvdel er godt nok noget bedre end sidste halvdel, men niveauet bliver også sat ret højt fra start.
    • Fantasia 2000
      Don HahnFantasia 2000RAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.12. Oct 2015Det er forskellige korte animationer tegnet til diverse klassiske kompositioner - bedst kendt af disse er nok Skæbnesymfonien, der da også åbner showet. Den efterfølgende kortfilm er højest mærkværdig, men senere kommer der bl.a. en glimrende genfortælling af Den standhaftige tinsoldat op. En vis populær kortfilm fra originalen dukker i øvrigt også op undervejs.
    • Dinosaur
      Eric LeightonDinosaurRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.12. Feb 2017Dinosaur er Disneys første 3D-animationsfilm med baggrunde bestående af småt manipulerede fotografier. Filmen modtog mange roser for den realistiske og detaljerede stil/animation, hvilket som sådan er fair nok. Hvorvidt det er flot eller ej, er dog en helt anden sag. Stilen er lidt grålig med relativt anatomisk velproportionerede dinosaurer, og her har vi en af filmens største problemer, da designet simpelthen er så forfærdeligt kedeligt hele vejen igennem. Sagt på en anden måde, så har ingen nogensinde haft et still fra filmen som skrivebordsbaggrund. Dernæst er historien frygtelig, preachy, usandsynlig og tåbelig. Vores hovedperson er tilsyneladende stærkt i mod mantraet "den stærkeste mand overlever", så under en lang vandring med en gruppe andre dinos vælger han at tage sig af to ældre, svage hunner, og det bliver så belønnet med en genvej til destinationen. Nope! Filmen blev i øvrigt først en såkaldt klassiker otte år efter sin udgivelse, hvilket bare gør filmens inkludering endnu mere hovedrystende....
    • The Emperor
      Mark DindalThe Emperor's New GrooveRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.12. Oct 2015Jeg var faktisk inde at se denne lille perle i biffen, og sørme om jeg ikke også synes temmelig godt om den bagefter. Filmen er fyldt med skønne karakterer og suveræn humor, så hvad gør det, at animationen måske halter lidt? Trods sine skønhedsfejl er eventyret om den ufatteligt selvglade kejser uden tvivl en af de bedste film fra Disneys fortabte æra.
    • Atlantis: The Lost Empire
      --Jeg er ikke videre imponeret over denne, men om ikke andet så sker der da en hel del i filmen. Der er heller ikke så meget ved filmen, der skriger "Disney" - det virker lidt som en film, som et hvilket som helst andet animationsstudie kunne have lavet. Det føles lidt som om, at man har set det hele før. At hovedpersonen bliver forrådt af den øvrige skibsbesætning, er måske heller ikke lige det mest opfindsomme "twist".
    • Lilo & Stitch
      Dean DeBloisLilo & StitchRAnmeldelse tilgængelig
      --Jeg har altid haft lidt svært ved at se det fede i det umage makkerpar (bortset fra muligheden for at introducere nye monstre løbende), da de i mine øjne altid har virket lidt mere børnevenlige end familievenlige. Det værste en familie-tegnefilm kan gøre, er at få seeren til at overveje, om de egentligt er målgruppen. Det kunne være værre, men det er stadig lidt et problem for Lilo & Stitch. Med det sagt har filmen stadig sine humoristiske øjeblikke.
    • Treasure Planet
      Ron ClementsTreasure PlanetRAnmeldelse tilgængelig
      --Jeg betragter ofte denne og Atlantis som en duo blandt Disneys klassikere, da de begge omhandler en ung fyr, der tager på eventyr efter et forsvundet/hemmelighedsfuldt område - og så udkom de i øvrigt med et enkelt års mellemrum. Der er mere action i Atlantis (hvis hovedperson også er mere mindeværdig end fyren heri), og Treasure Planet er faktisk sammenlignet med de fleste lignende film relativt langsom. Til gengæld indeholder filmen et ganske interessant og alternativt bud på den grumme piratskurk, der så godt som redder hele molevitten. Det er nu rart at blive oprigtigt overrasket engang i mellem, hvilket ellers ikke sker ofte med klassikerne (om end dette tilsyneladende er noget, der bliver forsøgt lavet om på for tiden).
    • Brother Bear
      Aaron BlaiseBrother BearRAnmeldelse tilgængelig
      --Jeg hader på ingen måde overstående film, men jeg er heller ikke vildt betaget af den. Jeg er simpelthen nok på nogle punkter indifferent over for den. Alligevel overraskede det mig noget, da jeg erfarede, at filmen faktisk blev mødt af en del modvind ved sin udgivelse. Bikarakterne er morsomme nok, mens filmen indeholder to underholdende sange. Ungen er da også sød på trods af den uendelige talestrøm. Mit problem har til gengæld nok bare været, at der ganske simpelt ikke sker særlig meget i løbet af filmen. Der er så stort et fokus på karakterudviklingen for mennesket-forvandlet-til-bjørn, at det nærmest bliver filmens eneste fremdrift, når det som sådan bare burde have været en heldig konsekvens af handlingen. Derudover er det også temmelig fucked up, at menneskebjørnen har dræbt sin nye lillebrors mor...
    • Home on the Range
      Will FinnHome on the RangeRAnmeldelse tilgængelig
      --Efter studiets renæssance i halvfemserne havde de, hvad jeg har set omtalt som den fortabte æra. I den forstand at de pludselig ikke helt vidste, hvem de var længere, og hvilke slags animationsfilm, de burde lave. Det er ikke usandsynligt, at de kan takke Pixar for dette. Men i håb om at lave det næste store hit lancerede Disney så i 2004 en film om... køer. Det var studiets sidste håndtegnede film i en længere periode, hvilket nok siger det hele. Studiets forvirring om deres plads i branchen blev på sin vis fint gengivet i filmens hovedko, den præmievindende, fine, grove, barske og venlige whats-her-name. Perfekt illustreret af hendes introduktion til sit nye hjems bondedyr, hvor hun af uransagelige årsager bliver ledsaget af en portion hård rock. Man mistænker lidt Disney for udelukkende at lave denne film for at kunne bruge undertitlen Bust a Moo (bedre eller værre end den danske The Muuhvie?).
    • Chicken Little
      Mark DindalChicken LittleRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.31. Aug 2017Chicken Little er en lidt besynderlig størrelse. Den starter faktisk rigtig godt med mange velfungerende og morsomme jokes, men når man er blevet introduceret til alle karaktererne og historien for alvor kan skride frem, så begynder filmen bare at blive halvirriterende. Mod slutningen hopper kyllingen til konklusioner, der er korrekte, men vejen dertil vil for altid forblive i det uvisse. Og hvorfor bliver faderens endelig forståelse og accept af kyllingen illustreret ved, at han lader sønnike udføre halsbrækkende stunts på taget af et klokketårn - foran et hav af fjendtlige rumvæsener. Ærlig talt så fandt jeg faktisk kyllingen en kende irriterende. Hans kammerater udlignede interessant nok hinanden, da grisen var en pine, mens fisken ude af vandet levede i sin helt egen finurlige verden. Generelt er filmen en meget inkonsistent oplevelse.
    • The Wild
      Ups! Der er desværre intet at komme efter her endnu.
    • Meet the Robinsons
      --Filmen, der indeholder twists, tidsrejser og kulørte farver, er studiets anden fuldt computeranimerede biograffilm, og heldigvis har de altså lært et par ting eller to siden Chicken Little. Det vil nok aldrig blive husket som en af de største, men det er også okay.
    • Bolt
      Byron HowardBoltRAnmeldelse tilgængelig
      --Efter den udmærkede Meet the Robinsons tog Disney de allersidste par skridt mod en klassisk Pixar-film. Ja, du læste rigtigt, om end det nok stadig ikke giver alverdens mening. Forklaring følger. Bolt er en rigtig god og flot animeret film med interessante karakterer og velfungerende jokes. Alligevel stikker den bare ikke rigtigt ud, da den simpelthen minder for meget om en Pixar-film - ergo er også denne præget af Disneys daværende identitetskrise, og altså ikke en del af revivalæraen.
    • A Christmas Carol
      Ups! Der er desværre intet at komme efter her endnu.
    • The Princess and the Frog
      Sidst ændret d.12. Oct 2015Den første fra Disneys nuværende revivalæra. Disse er sådan set en noget broget flok, men fælles for dem alle så føles de for første gang i lang tid endelig som Disney-film igen. Perioden blev sågar skudt i gang med håndtegnet animation og musicalsange - præcis som i de gode gamle dage. Vi bliver taget tilbage til en hundred år yngre New Orleans, hvor vi møder den selvstændige Tia, der har lidt af et eventyr i vente. Det er altså en prinsessefilm foregående i en virkelig by og med en sort prinsesse. Det er derfor alligevel en lidt anderledes oplevelse, og det var bestemt tiltrængt.
    • Tangled
      Nathan GrenoTangledRAnmeldelse tilgængelig
      --Indtil videre Disneys bedste film fra deres nuværende revivalæra. Gode sange plejer i denne sammenhæng ofte at spille en stor rolle, men faktisk kan jeg knap nok huske nogle af dem herfra. Til gengæld er karakterne meget velskrevne og levende. Humoren spiller også på de helt rette tangenter, mens fortællingen om Rapunzel er et glædeligt gensyn med Disneys prinsessefilm. Sidst men ikke mindst er det bare en rigtig dejlig feel-good film.
    • Mars Needs Moms
      Ups! Der er desværre intet at komme efter her endnu.
    • Winnie the Pooh
      Sidst ændret d.12. Oct 2015Med denne udgivelse blev Peter Plys den tredje til at have to film blandt klassikerne. Den første spillefilm om den altid fornøjelige Peter Plys indeholder en række klassiske, korte Plys-historier, men med efterfølgeren valgte studiet at gå lidt andre veje, da filmen på fin vis får samlet tre-fire mindre historier til én stor. Med det sagt er det stadig klassisk Plys med bogoplæsning, faldende bogstaver og en super hyggelig stemning. Alle forældre burde bombarderer sine (mindste) børn med Plysfilm- om ikke andet så for deres egen skyld.
    • Arjun: The Warrior Prince
      Ups! Der er desværre intet at komme efter her endnu.
    • Wreck-It Ralph
      Rich MooreWreck-It RalphRAnmeldelse tilgængelig
      --Ideen om at lave en film om spilkarakterer er meget spændende, men det tvinger mig også til at forvente det absolut værste. Heldigvis levede overstående film op til alle forventningerne med en sympatisk helt-slash-skurk, den sødeste glitch nogensinde og masser af dejlige farver. Hele konceptet med liv bag skærmene er flot gennemtænkt, så filmen er generelt bare en sand fornøjelse. Om end sangvalget er lidt spøjst til tider - originalt soundtrack går aldrig af mode folkens!
    • Frankenweenie
      Ups! Der er desværre intet at komme efter her endnu.
    • Frozen
      Chris BuckJennifer LeeFrozenRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.12. Oct 2015Jeg elsker al den omtale filmen har fået, da vi endelig igen kan samles om forrygende Disney-film. Det er bare herligt at se, at studiet endelig oplever en smule medvind, og forhåbentligt kan de holde den kørende i minimum en håndfuld år mere. Og så er jeg faktisk ligeglad med, at folk måske har en tendens til at overvurdere Frozen bare en lille smule. Der er masser af sange, hvilket er fedt, men de er overvejende temmelig poplydende og bygget på halvkedelige klaverarrangementer. Filmen leger med forskellige klicher på en rimelig overbevisende måde, hvilket alligevel får det halvtynde plot til at fungere fint. Animationen er meget computerlavet, hvis du forstår. Det er mere end et par stenkast fra studiets tidligere håndtegnede stil. Som sagt betyder det dog ikke så meget, at filmen primært bliver nævnt i rosende vendinger, da jeg da også var underholdt.
    • Big Hero 6
      Ups! Der er desværre intet at komme efter her endnu.
    • Moana
      Ups! Der er desværre intet at komme efter her endnu.
(c)2014-2019 A.Gabel. Fremtidssikret.
Har du anbefalinger, fundet fejl på siden (tekniske eller faktuelle) eller andet, så kontakt mig på kontakt@agabel.dk.