Kort biografi
  • Udvalgt filmografi

Filmografi

Vurdering
    • My Neighbor Totoro
      Hayao MiyazakiMy Neighbor TotoroRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.1. Jun 2017En af Ghiblis mest populære film, hvilket Miyazaki må være yderst tilfreds med, da den på sin vis er den ultimative forløsning af hans abstrakte, langsomme og stemningsfulde stil, som han benytter sig af i flere film. En mand og hans to piger flytter ind i et slidt hus uden for byen, mens konen er indlagt på hospitalet. Her møder den yngste af pigerne den store skovbamse, og meget mere er der sådan set ikke til filmen. Den er vældig hyggelig med nogle super flotte billeder og fantasifulde sekvenser. Pigernes overekstatiske reaktion efter at have set deres nye hjem for første gang er meget japansk, men det kan måske nok siges om resten af filmen også.
    • Grave of the Fireflies
      Isao TakahataGrave of the FirefliesRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.1. Jun 2017Takahata har længe måtte affinde sig med at befinde sig i skyggen af Miyazaki, og dette på trods af at han startede sin tid i Ghibli med sin meget anerkendte Grave of the Fireflies, der er Takahata i bedste form med forrygende drama og en rørende historie. Handlingen udspiller sig under anden verdenskrig, hvor man følger et søskendepar, der ender med at må klare sig selv uden penge på lommen og knap nok med tag over hovedet. Takahata ville gerne have mere ud af animeformatet, og det må siges at have lykkedes ham med denne film, der er blevet omtalt som en af de bedste krigsfilm.
    • Castle in the Sky
      Hayao MiyazakiCastle in the SkyRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.8. Dec 2016Studiets allerførste film. Når jeg tænker på denne film, så dukker farvene blå og grøn altid op i hovedet på mig. Grøn for de flotte udendørsarealer på Jorden og rundt om slottet, og blå for den indbydende himmel, der forbinder de to førnævnte steder. Bare tanken om filmens første akt tvinger nærmest et smil frem på læben af mig. Som antydet er farverne virkelig skønne heri, og filmen er generelt bare en virkelig dejlig oplevelse. Det er hundred procent Ghibli - helt ind til knoglemarven. Man følger en ung pige (selvfølgelig), der bogstavelig talt lander i favnen på en jævnaldrende dreng, og med militær og luftpirater i hælene forsøger de at finde frem til Laputa, slottet i himlen, som tøsen måske ikke helt så tilfældigt deler navn med. Det er altså eventyr for alle pengene.
    • Kiki
      Sidst ændret d.24. Oct 2015En ung heks flyver med sin kat ud i verden for at træne og udvikle sine evner som magiker. Hun ender hos en bager, der naturligvis får medlidenhed med den uledsagede pige og derfor tilbyder hende kost og logi. For at kunne gengælde tjenesten starter Kiki en leveringsservice, hvor hun leverer pakker rundt om i byen og omegnen på sin kost. Hun måder naturligvis forskellige personer i løbet af filmen, der hver især spiller en bestemt rolle i hendes liv, men den vigtigste bikarakter må være hendes sorte kat, der er så ufattelig kær. Derudover omhandler den største konflikt i filmen Kikis pludselige usikkerhed på sig selv, hvilket bl.a. illustreres ved hendes ligeså pludselige problemer med at kommunikere med katten. Det er en rigtig sød film om selvstændighed og at tro på sig selv.
    • Only Yesterday
      Isao TakahataOnly YesterdayRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.12. Oct 2015Instruktør Takahata virker til altid at forsøge at udvide de gængse rammer for, hvad anime er eller bør være. Dette gør han bl.a. med sine realistiske voksendramaer, der beskæftiger sig med socialrealisme, éns plads i verden og mere i den dur. Eksempelvis har vi historien om 27-årige Taeko, der tager på en lille ferie på landet hos en bekendt familie. Her tager hun sit liv op til revision (bl.a. gennem minder fra barndommen), og hun bliver i sidste ende klogere på sig selv som person. Den er ikke lige så spændende som andre film på listen, men et kig værd er den nu alligevel.
    • Porco Rosso
      Hayao MiyazakiPorco RossoRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.20. Jan 2018Som regel holder studiet sig til menneskelige hovedpersoner - særligt piger, men selvom Pom Poko nok egentligt er den eneste rigtige undtagelse, så er det fristende at nævne Porco Rosso i samme anledning. Filmen omhandler nemlig en italiensk grisepilot, der bekæmper luftpirater. Nærmest som en sidebemærkning et stykke inde i filmen nævnes det dog kort, at grisen i virkeligheden er et forbandet menneske. Grunden til at denne stump information er gemt lidt af vejen, er muligvis for ikke fejlagtigt at få folk til at tro, at filmen så handler om at få brudt denne forbandelse - for det gør den nemlig overhovedet ikke. Det handler derimod om flotte fly, seje luftkampe og søde kvinder. Nah, det handler nærmere om en enspænders forsøg på at tjene nogle penge og beskytte sin ære. Eller måske en romantisk forening af to gamle bekendte som det umage par, de er. Alternativt er det bare en morsom og munter rejse gennem dejlige farver og uforudsigelige drejninger. Godt er det i hvert fald.
    • Ocean Waves
      Tomomi MochizukiOcean WavesRAnmeldelse tilgængelig
      --En direkte-til-TV film udarbejdet af studiets yngre medarbejdere. De valgte at lave et gymnasiedrama om en tilflyttende pige, der både har problemer på hjemmefronten og med de andre elever i skolen. Her ender hun i et kompliceret trekantsdrama med to indbyrdes gode venner. Selvom det er en smule overdramatiseret, så er følelserne reelle nok, og filmen ender faktisk med at være en udmærket fortælling om venskab, kærlighed og fortrydelse. Grafisk er den dog knap så interessant med sine meget kliniske farver.
    • Pom Poko
      Isao TakahataPom PokoRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.20. Jan 2018Studiet er ikke bange for at blive en smule politiske en gang i mellem, og med Takahata bag roret bliver der sjældent lagt fingre imellem, så Pom Poko er i høj grad også en protest mod den ustyrlige fældning af verdens skove. I en af disse skove bor der en flok vaskebjørne, og de har ikke tænkt sig at give op uden kamp. Ved hjælp af deres formskifningsevner skræmmer og saboterer de skovarbejderne i håb om, at de til sidst vil pakke deres grej sammen og tage hjem. Det kan godt ske, at det lyder mærkeligt, men i virkeligheden er det endnu mere skørt. Kort sagt er det nogle meget smidige vaskebjørne, vi har med at gøre.
    • Whisper of the Heart
      Toshio SuzukiWhisper of the HeartRAnmeldelse tilgængelig
      --Den eneste film med manuskript af Miyazakis, der ikke også er instrueret af manden selv. Faktisk er det ovenikøbet den første af studiets film til at være instrueret af andre end grundlæggerne. Toshio Suzuki, som instruktøren hedder, gjorde et ganske godt stykke arbejde med, hvad der skulle vise sig at være hans både første og sidste film, da han døde få år senere. Titlen er en af studiets mere vage af slagsen, da det som sådan ikke er indlysende, at det netop er denne film, der fortæller en fortryllende historie om ungdommelig romance, at finde sin egen hylde, jagte sine mål og vigtigheden af at udfolde sig kreativt og kunstnerisk. Den er desuden flot tegnet og dejligt uforudsigelig.
    • Princess Mononoke
      Hayao MiyazakiPrincess MononokeRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.12. Oct 2015Jeg føler lidt, at dette er en bedre og mere modig version af Nausicaa, der som skrevet sidst handler om kampen mellem mennesket og naturen, og med en hovedperson der som sådan tager sidstnævntes side. Med Princess Mononoke er det igen naturen mod mennesket, men i et ret interessant træk vælger hovedpersonen faktisk slet ikke side, og i stedet spiller han defensivt for begge parter i et forsøg på at skabe fred mellem dem. Miyazaki kan være ret god til at skabe gråzoner som disse, hvor det hele ikke blot er sort/hvidt. Trods vores mands ihærdige indsats udspiller sig der ikke desto mindre flere kampe, og de er faktisk ret voldsomme med blod og afhuggede lemmer, hvilket er endnu en interessant forskel på vestlige tegnefilm og anime. Apropos disse forskelle så er filmen også i den længere ende med mere end to timers spilletid - noget man også sjældent ser i vestlige animationsfilm. Den kræver altså lidt mere tid og koncentration end normalt, men den er det værd.
    • My Neighbors the Yamadas
      Sidst ændret d.12. Oct 2015Dette er noget så sært som en lang serie af sketcher og skitseringer. Sagt med andre ord en række socialrealistiske og simpelt skitserede sketcher om hverdagen for en lille familie. Det er altså en komedie. Pga. diverse kulturforskelle kunne man godt være en smule nervøs for, om filmen derfor ville fungere herhjemme, men faktisk løber man ikke ind i de store problemer på den front. Det er aldrig "laugh-out-loud"-sjovt, men det er til gengæld ret så hyggeligt, og en lille virkning på smilebåndet skal den nok have.
    • Spirited Away
      Hayao MiyazakiSpirited AwayRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.13. Feb 2018Den Oscar-vindende Spirited Away er en relativt mørk film, hvor en ung pige ender op i en magisk verden sammen med sine forældre, der uheldigvis bliver ramt af en slem forbandelse, og så er det ellers op til Chihiro, som pigebarnet hedder, at redde dem og få dem tilbage på velkendt jord igen - men først skal hun altså lige forsøge at finde hoved og hale i den mystiske verden befolket af hekse, dæmoner, ånder og andre mærkværdige væsener - ej forglemme det travle badehus. Filmen er lige så besynderlig, som den lyder, og den lægger mere end nogen anden af studiets film op til at blive grundigt analyseret og fortolket. Dette opfordrer selvfølgelig til et par gensyn eller to, men man vil helt sikkert også være godt underholdt den første gang. Spirited Away er en stor oplevelse, og det er svært ikke at blive opslugt af de utroligt flotte streger, filmens mystik, symbolismen og den relativt tempofyldte plotprogression. Jeg kan særligt godt lide scenen med Chihiros første klient, og medarbejdernes besættelse af den ubudne gæst.
    • The Cat Returns
      Hiroyuki MoritaThe Cat ReturnsRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.20. Jan 2018Ghibli har ikke lavet en eneste efterfølger, og tanken om det er mig da også meget fjern. De har dog lavet et enkelt spin-off til en af deres tidligere film, og det er ikke overraskende den, vi har med at gøre her. En katstatue spiller en mindre rolle i Whisper of the Heart, hvor den ovenikøbet opleves levende i enkelte, drømmelignende sekvenser. Syv år senere fik katten så sin egen film, hvor den heldigvis ikke var en livløs figur mere. Med det sagt er filmens hovedrolle dog en helt anden - behøver jeg sige, at det er en ung pige? Pigen redder en katteprins fra en magisk verden, og som tak får hun befalet af kattekongen at gifte sig med prinsen. Inden det kommer så vidt får hun til sit store held søgt om hjælp hos katten, der hjælper hende ud af den tilspidsede situation. Det er en af studiets korteste film med sine kun fem kvarters spilletid, men altså også en af deres mindst interessante.
    • Howl
      Hayao MiyazakiHowl's Moving CastleRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.20. Jan 2018Muligvis studiets mest mærkværdige film, hvilket altså ikke siger så lidt. Den starter meget tilforladeligt med en ung, flot kvinde, der efter at blive forhekset ligner en gammel dame. Så er der ligesom noget på spil, og man forledes til at tro, at man da vil have en god ide om, hvordan filmen udvikler sig fremover. Man kunne ikke tage mere fejl. Historien er lidt kringlet og inkluderer både prinse, troldmænd, krige, mobile slotte, dæmoner, magi, flere hekse og romance. Kan man holde styr på de enkelte dele, har man dog en ganske god og eventyrlig oplevelse i vente.
    • Tales from Earthsea
      Gorō MiyazakiTales from EarthseaRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.12. Oct 2015Med lidt god vilje er samtlige film på listen værd at se, men denne og de to efterfølgende hænger måske nok i en halvtynd tråd. Nærværende film er bygget på de fire første romaner i Earthsea-serien, hvilket måske var lige ambitiøst nok. Det går lige lovlig stærkt til tider, hvilket jo ellers ikke normalt kendetegner studiets film. Et af mine største problemer med filmen er dog, at jeg følte mig lidt snydt efter et cover og en åbningsscene med en stor, flot drage. Den dukker kortvarigt op igen i epilogen, men hvor var den lige i mellemtiden?
    • Ponyo
      Hayao MiyazakiPonyoRAnmeldelse tilgængelig
      --Ponyo er inspireret af intet mindre end H.C. Andersens Den Lille Havfrue. Med det sagt så er filmen så japansk som noget kan være. Hist og pist har studiet benyttet sig af computeranimation de sidste mange år, men Ponyo er hundred procent håndtegnet farvelade af bedste skuffe. Den titulære fisk bliver "fanget" af en venlig knægt, og hun opdager hurtigt at hun gerne vil være en rigtig pige, hvilket hendes fader selvfølgelig ikke er helt tilfreds med. Noget senere lærer man, at der er en decideret fare forbundet med at blive menneske, men det tager ungerne ikke så tungt. For at overleve som menneske skal hendes store kærlighed nemlig holde af hende - både som menneske og fisk. Og det er omkring her, at det hele bliver lidt mærkeligt. Først og fremmest er børnene fem år, så det er måske lige tidligt nok at snakke om forelskelse og kærlighed. Dernæst ved drengen jo fra start af, at Ponyo egentligt er en fisk, så hvor der normalt ville have været en konflikt mod slutningen, er der her bare... ingenting. Miyazaki er fuldstændigt ligeglad med dramaturgi og generelle konventioner. Det betyder, at man aldrig helt ved, hvordan hans film vil udvikle sig, men det betyder også, at der f.eks. ikke er samme set-up og pay-off, som man normalt ville forvente. Det er en meget anderledes og interessant oplevelse, men det ærgrer mig nu lidt, at ungerne til tider bliver behandlet som teenagere.
    • The Secret World of Arrietty
      Sidst ændret d.15. Jan 2018Det er sket en gang i mellem, at studiet har ladet sig inspirere af europæiske bogudgivelser. Arrietty handler således om den titulære, tommelstore pige, der sammen med sine forældre lever af at "låne" mad, værktøjer, materialer osv. af mennesket. Så tænker du måske H. C. Andersen, men filmen er faktisk bygget på den godt tres år gamle The Borrowers. På sin første dag inde i menneskets hus bliver Arrietty opdaget af en menneskedreng, hvilket selvfølgelig var det eneste, der ikke måtte ske. Han viser sig dog heldigvis at være ganske venligtsindet og de to knytter et tæt bånd. Det ville umiddelbart være fint nok, men igen er der en enkelt ting, der nager mig irriterende meget, og det er simpelthen ingen ringere end knægten selv. Som karakter er han temmelig kedelig og nærmest overfladisk - både at se og høre på, og så er hans bevægelser desuden ikke animeret særligt godt eller sømløst. De har formegentligt forsøgt at skabe en bedre fornemmelse af hans store størrelse ved siden af Arrietty, men det ender bare med at virke sjusket.
    • From Up on Poppy Hill
      Gorō MiyazakiFrom Up on Poppy HillRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.20. Jan 2018Nogle år efter sin halvsløje debut fik Miyazakis endelig endnu en chance for at instruere, men denne gang med manuskript af farmand i samarbejde med Niwa. Resultatet er ikke overraskende meget bedre. Faktisk er historien relativt simpel, da filmen omhandler mødet mellem en pige og en dreng, hvorefter førstnævnte vælger at hjælpe sidstnævnte med at renovere et kæmpe, andelsklubhus håbet om, at det dermed ikke bliver revet ned. Dvs. at man langt hen ad vejen faktisk har en god ide om, hvor filmen vil bevæge sig hen, omend de unge mennesker oplever nogle ret uventede kurrer på tråden i deres forhold, og disse er til gengæld ikke just hverdagskost - faktisk er de måske endda lidt søgte. Ikke desto mindre er det halvtreds år gamle Japan smukt animeret med brug af nogle decideret flotte farvekonstellationer, og historien er overordnet set ganske sød.
    • The Wind Rises
      Hayao MiyazakiThe Wind RisesRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.20. Jan 2018Miyazakis (hidtil?) sidste film, og jeg er glad for at kunne fortælle, at han gik ud med stil - men ikke med et brag, da der ikke er meget eksplosivt ved filmen. Det er nemlig en fiktionaliseret biopic om en japansk flydesigner og hans udvikling af et innovativt jagerfly, som japanerne brugte i trediverne. Man følger altså blot manden under den omfattende udviklingsproces, krydret med en smule romance i form af mødet og forholdet med hans kommende kone. Det er en af studiets mere ligetil og langsomme film, om end der stadig er nogle enkelte "overnaturlige" elementer. En sand fornøjelse.
    • The Tale of the Princess Kaguya
    • When Marnie Was There