• Udvalgt filmografi

Filmografi

Filmselskab
      Vurdering
    • Tales from Earthsea
      Tales from EarthseaRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.12. Oct 2015Med lidt god vilje er samtlige film på listen værd at se, men denne og de to efterfølgende hænger måske nok i en halvtynd tråd. Nærværende film er bygget på de fire første romaner i Earthsea-serien, hvilket måske var lige ambitiøst nok. Det går lige lovlig stærkt til tider, hvilket jo ellers ikke normalt kendetegner studiets film. Et af mine største problemer med filmen er dog, at jeg følte mig lidt snydt efter et cover og en åbningsscene med en stor, flot drage. Den dukker kortvarigt op igen i epilogen, men hvor var den lige i mellemtiden?
    • From Up on Poppy Hill
      From Up on Poppy HillRAnmeldelse tilgængelig
      Sidst ændret d.20. Jan 2018Nogle år efter sin halvsløje debut fik Miyazakis endelig endnu en chance for at instruere, men denne gang med manuskript af farmand i samarbejde med Niwa. Resultatet er ikke overraskende meget bedre. Faktisk er historien relativt simpel, da filmen omhandler mødet mellem en pige og en dreng, hvorefter førstnævnte vælger at hjælpe sidstnævnte med at renovere et kæmpe, andelsklubhus håbet om, at det dermed ikke bliver revet ned. Dvs. at man langt hen ad vejen faktisk har en god ide om, hvor filmen vil bevæge sig hen, omend de unge mennesker oplever nogle ret uventede kurrer på tråden i deres forhold, og disse er til gengæld ikke just hverdagskost - faktisk er de måske endda lidt søgte. Ikke desto mindre er det halvtreds år gamle Japan smukt animeret med brug af nogle decideret flotte farvekonstellationer, og historien er overordnet set ganske sød.